Myšlienka dňa

/////////////////////////////////////////

Najvyššej múdrosti sa musí každý naučiť sám.

Nedá sa ju učiť slovami.

Indiánska múdrosť

Online

Máme online 23 hostí 



Designed by:

Očista tela a mysle 3 – Meditácie PDF Tlačiť E-mail


Očista tela a mysle 3 – Meditácie


V poslednej dobe sú meditácie skloňované veľmi často. Ja verím, že oprávnene a že je to výborná cesta sebapoznávaním, riešením problémov či rozvojom duchovných zručností. Avšak rovnako veľakrát sa stretávam s ľútostivými pohľadmi ľudí, ktorí vlastne nevedia, čo to je, ako na to, čo majú cítiť či vnímať a sú nešťastní, že im to nejde.

Čo je to meditácia?

Meditácia je také zvláštne slovo, ktoré u veľa ľudí stále vyvoláva pocit niečoho nedosiahnuteľného z ázijských kultúr. Ale meditácia je vlastne akákoľvek činnosť, v ktorej sa dostaneme do stavu bez myšlienok, bez stresu, bez obáv. Sústredíme sa len na jednu vec alebo oblasť. Nepremýšľame a mala by nám ísť vlastne úplne bez námahy a snahy. Meditácia je aj ponáranie sa do vlastného Ja, s cieľom nájsť v sebe to najlepšie. Meditácia je zároveň aj relax a regenerácia tela, keďže telo je pri nej uvoľnené a netlačíme na neho nejakým spôsobom.

Ja by som povedala, že malé deti vlastne meditujú stále – tešia sa s prítomného okamihu, netrápia ich žiadne starosti, nehľadia do budúcnosti ani do minulosti, nechávajú sa unášať životom.

A čo nám môže meditácia dať?

  • zakotvíme sa v prítomnom okamihu,
  • môžeme pomocou nej hľadať odpovede na naše otázky,
  • môžeme ňou riešiť naše problémy, vylepšiť si zdravie či iné oblasti života,
  • spojiť sa so svojím vyšším Ja, s Bohom či inými Bytosťami,
  • zbavíme sa stresu,
  • môžeme rozvíjať svoje duchovné schopnosti,
  • harmonizujeme telo, dušu i myseľ,
  • zvyšujeme si efektívnosť a aktivitu pri práci,
  • lepšie sa orientujeme v živote – rýchlejšie hľadáme pre nás vhodné cesty,
  • pomáha nám pochopiť svet, nechať ho plynúť, nerobiť veci nasilu – neubližovať sebe ani iným,
  • vylepšíme si náladu – môžeme dosiahnuť stav absolútnej harmónie, lásky, radosti a hojnosti,
  • môžeme astrálne cestovať alebo zažívať iné fascinujúce zážitky.

Meditácia nemusí byť vykonávaná výlučne v nehybnom sede a v tichu, môžeme si vybrať s veľkého množstva spôsobov, ako tento stav dosiahnuť. Môžeme sedieť niekde v tichosti a nechávať sa unášať, alebo môžeme používať hudbu, tancovať či spievať. Budem sa postupne venovať tým najviac rozšíreným podľa typu ich „obtiažnosti“, keďže najmä na začiatku je veľmi ťažké niečo cítiť alebo vnímať napr. pri meditácii v tichu a veľa ľudí je sklamaných a odradí ich to.

Zámer alebo cieľ

Je vhodné si dať pred (alebo aj počas) meditáciou zámer – čo ňou chcete dosiahnuť, zistiť, zažiť… Veľmi to pomáha v správnom smerovaní, najmä ak vlastne neviete, ako to bude vyzerať a čo tým chcete dosiahnuť. Ak neviete kam idete, ťažšie zistíte, či ste tam už prišli.

Psychický detox

Meditáciu je dobré si cvičiť a učiť sa ako všetko ostatné, nebojte, nikto múdry z neba nespadol. Ak vám to už pôjde lepšie, začnete pri tom niečo vnímať alebo cítiť, môže sa počas meditácie spustiť aj akýsi psychický detox. Meditáciou sa dostávame do hlbších sfér nášho ja, našich emócií, našich problémov, ktoré sa zároveň takto aj prečisťujú. Môže sa u vás spustiť plač, môžete mať chuť kričať, alebo sa smiať. Môže vás aj niečo rozbolieť, v tom prípade je dobré pokračovať v meditácii, a dať si cieľ ukončiť ju v ideálnom zdraví, šťastí a hojnosti alebo len ukončiť ju ideálne.

Ak sa dostanete do nejakých náročných a bolestivým momentov, ktoré sa prečistia, môže to spôsobiť aj vyčerpanie, nevoľnosť alebo rozbehnúť nejaký očistný proces na úrovni tela – napr. chrípka, angína, nejaké bolesti. V tom prípade je dobré pokračovať v ďalších meditáciách a dať si zámer „Som dokonale zdravý, šťastný a mám ideálny život“, aby ste to rýchlejšie prekonali. Snažte sa takúto chorobu neriešiť liekmi (pokiaľ samozrejme nie je veľmi vážna), väčšinou odoznie do troch dní a budete sa cítiť oveľa lepšie. Je spôsobená tým, že ste sa prečistili na duševnej úrovni a potrebuje sa prečistiť aj telo.

Meditácia pohybom

Najľahšie je meditovať pohybom, ktorý máte radi. Môže to byť cvičenie, jóga, tanec, upratovanie, posilňovanie. Môžete pri tom používať obľúbenú hudbu alebo sa snažiť bez myšlienok sústrediť len na samotný pohyb, čo to vo vás vyvoláva, aké má pre vás benefity.

Môžete napríklad sledovať, ako inak sa cítite, ako inak pracuje vaše telo a myseľ pri inej hudbe. Uvoľnite sa, precíťte danú hudbu a nechajte sa ňou unášať počas pohybu. Pokiaľ ste na niekoho alebo na niečo nahnevaní, tak je to ideálna voľba – vybúrte svoje pocity pohybom a snažte sa postupne ku koncu spomaľovať a zároveň sa snažiť pochopiť, čo sa stalo, prečo sa to stalo a ako to urobiť nabudúce, aby ste to už nezažili. Snažte sa predstaviť si daného človeka, ako ho objímate a pre vaše najlepšie dobro mu odpúšťate a dovoľujete si nič také už nezažiť. Proste sa o nič nesnažte, len si dovoľte tešiť sa z pohybu a nechajte všetky starosti odplávať.

Ideálnou voľbou je jóga, ktorá je vhodná pre všetkých – ženy, mužov, deti, aj pri bolestiach či pohybových problémoch – samozrejme v takýchto prípadoch s rozumom a nepremáhajte sa.

Alebo je výborné súfijské cvičenie - Karunesh – Meditácia na srdcovú čakru (Heart Chakra Meditaion), ktorú môžete cvičiť/meditovať každé ráno. Toto cvičenie sa cvičí ako pozdrav všetkým svetovými stranám – Sever, Západ a Východ, Juh a potom nasleduje kompletná zostava a dve meditácie. Na začiatku je vhodné cvičenie robiť s otvorenými očami, aby ste si zvykli na pohyby a netočila sa vám hlava. Snažte sa ho robiť s ľahkosťou a radosťou, nezabúdajte dýchať, pretože toto cvičenie prehlbuje dych, tým sa telo viac okysličuje a môže sa vám krútiť hlava alebo vám môže byť chvíľku ťažko, počas meditácie to prejde. Ideálne je ho ráno robiť na slnku a bosí na tráve.

Takáto meditácia vás nabije energiou a radosťou, pomôže vám zbaviť sa silných negatívnych pocitov.

Miesto, čas a meditačné polohy pri nepohyblivej meditácii

Najvhodnejšie je tiché, pokojné miesto, kde vás nikto nebude rušiť, kde nemusíte rozmýšľať nad tým, ako pri meditácii vyzeráte. Najvhodnejší čas je kedykoľvek. Úplne ideálne je ráno a večer 15-60 minút. Staré budhistické príslovie hovorí, že ak máte čas meditovať, mali by ste to robiť aspoň pol hodiny denne. Ak nemáte čas meditovať, potom hodinu.

Počas nepohybových meditácií môžete zvoliť niektorú z týchto polôh:

  • turecký sed – asi najlepšia meditačná poloha. Sedíte v tureckom sede na posteli, zemi či stoličke, môžete si pod kostrč podložiť nejaký menší vankúšik, aby sa vám pohodlne sedelo. Chrbtica by mala byť vystretá, aby mohla prúdiť energia a ruky si môžete dať na kolená (aj do špeciálnych polôh) alebo si ich len jednu na druhú dlaňou hore zložte do lona.


  • poležiačky – meditovať môžete aj poležiačky, najlepšie na rovnej podložke bez vankúša alebo len s menším vankúšikom, aby vás nebolel chrbát a mali ste ho rovný, alebo aby ste nemali gumičku vo vlasoch, ktorá vás bude tlačiť. Pokiaľ ste v chladnom prostredí, tak sa prikryte, aby vám nebola zima. Ruky by nemali byť prekrížené, tak si ich zložte pozdĺž tela alebo jednu na druhú dlaňou hore na brucho, alebo si ich položte len na brucho, boky alebo panvové kosti. Táto poloha však nie je vhodná, pokiaľ ste unavení, lebo skôr zaspíte, ako budete meditovať. Na druhej strane, ak máte problémy zaspať, môže to byť pre vás ideálny spôsob.

Moderovaná meditácia

Táto meditácia je podľa mňa úplne ideálna pre začiatočníkov. Na internete, alebo youtube je veľké množstvo moderovaných meditácií, kde vám hovoria, čo máte robiť či si predstavovať. Tieto meditácie majú väčšinou určité zameranie – na spojenie sa so svojím Ja, harmonizácia čakier, riešenie problémov… Ak neviete čo si na začiatok vybrať, tak zadajte prvú vyhľadávaciu frázu, ktorá vás ohľadom meditácie napadne a vyberte si video, ktoré vás najviac zaujme.

Pripravte si video a kým ho pustíte pripravte aj seba. Sadnite/ľahnite si do meditačnej polohy, zavrite oči a sústreďte sa už len na pokyny z videa. Ak by ste počas meditácie začali byť podráždený z hlasu alebo toho, čo sa tam hovorí, nájdite si inú meditáciu. meditácie môžete nejakú dobu používať rovnaké, alebo si zakaždým hľadajte inú, alebo sa raz za čas vracajte k tým, ktoré ste už prešli.

Napr:

Meditácia dýchaním

Ďalšou výhodou meditácie je, že spomaľuje dýchanie, dýchame hlbšie, teda aj „výživnejšie“, dýchaním si prečisťujeme organizmus a nabíjame ho čerstvou energiou. Niektoré kultúry tvrdia, že človeku bol daný určitý počet nádychov a výdychov počas života, a tak by sme sa mali snažiť dýchať čo najpomalšie a najdlhšie. Každý stres či zhon nás robí nervóznymi, a tak začneme dýchať rýchlo a plytko.

Najmä v prípadoch, že neviete „Kudy kam“ – ako sa rozhodnúť, čo urobiť, čaká vás nový úsek života alebo náročného dňa a chcete vykročiť správnou nohou, je vhodné vyskúšať takúto meditáciu. Sadnite si niekde v pokoji na 5-10 minút, zavrite si oči a čo najviac zhlboka sa nadýchnite, aby ste vdýchli úplne maximum vzduchu. Potom čo najdlhšie vydychujte, aby ste vydýchli úplne všetko. Snažte sa buď sústrediť len na dýchanie alebo si môžete predstavovať, ako chcete, aby niečo dopadlo. Urobte si svoj ideálny scenár a dýchajte dovtedy, dokým neuveríte, že je možné, aby sa vám takto splnil, alebo najlepšie dovtedy, dokým nebudete vedieť, že to dopadne úplne ideálne.

  • Aby ste sa lepšie sústredili môžete skúsiť aj obmenu a najprv si zapchať jednu nosnú dierku a na druhú polovicu meditácie si zapchať druhú nosnú dierku.
  • Druhou variantov je dýchanie po kúskoch – namiesto dlhého nádychu a dlhého výdychu nadychujte a vydychujte sekavo/na časti 25 alebo 30-krát.

Meditácia s hudbou

Táto meditácia je ideálna pokiaľ už máte nejaké meditačné skúsenosti. Pustite si hudbu, na ktorú máte práve chuť (alebo si môžete pustiť nejakú mantru), sadnite/ľahnite si do meditačnej polohy a máte dve možnosti, ktoré môžete aj striedať:

  • sústreďte sa na hudbu, nechajte sa unášať, vyprázdnite hlavu, vnímajte len hudbu. Uvoľnite telo a nechajte ho hýbať sa rytmom hudby. Môžete sa snažiť pozorovať pohyb tela, ako nezainteresovaný pozorovateľ.
  • alebo sa rovnako sústreďte na hudbu, ale cielene si tú hudbu užívajte – vlňte sa do rytmu, zvyšujte si dobrú náladu, alebo si predstavujte ako na tú hudbu tancujete a potom sa nechajte unášať.

Táto meditácia vás väčšinou unesie niekam preč, môžete si dať zámer, že chcete zažiť niečo nové, zažiť niečo nezabudnuteľné, chcete sa niečo nové dozvedieť, získať novú schopnosť. Ja mám túto meditáciu najradšej úplne na všetko, pravidelne lietam niekde preč, zisťujem nové informácie, odbúravam nedoriešené bloky alebo si dám zámer posúvať sa vo svojom duševnom či evolučnom vývoji. Väčšinou však je táto meditácia dosť emočná – najľahšie sa uvoľňujú staré rany, uvedomujeme si staré krivdy a takto sa prečisťujú. Alebo sa pri nej výborne programuje na to, čo chcete zažívať, alebo sa rovnako dobre spievajú v duchu mantry.

Meditácia v tichu

Táto meditácia je väčšinou najťažšia pre začiatočníkov, pretože je veľmi ťažké s hlavou plnou problémov, starostí či myšlienok, udržať pozornosť len na dýchanie a prepustiť preč všetky myšlienky.

Sadnite/ľahnite si do meditačnej polohy, môžete použiť sviečku, do ktorej sa budete pozerať. Sústreďte sa len na svoj dych na plný nádych a výdych stále dookola, myšlienky, ktoré k vám budú prúdiť, nechajte ísť svojou cestou. Ak vám ujde pozornosť, tak sa zase vráťte k dychu. Rovnako si môžete dať zámer, čo chcete zažiť či cítiť. Ja túto meditáciu používam obvykle používam pred spaním a ako úplné prečistenie tela i mysle od všetkých podnetov. Aby som nebola „závislá“ ani na hudbe alebo keď sa plne potrebujem sústrediť na všetky zážitky. Obvykle prichádzam k plne novým, pre mňa prelomovým informáciám, ktoré však už pre mňa nemajú emočný náboj, nie je potrebné sa od niečoho prečistiť, ale sa učiť.

Ďalšie zdroje:

http://projektzivot.org/meditacia/

http://www.jogameditacia.sk/

http://www.deeweenka.szm.com/medit.htm

http://www.meditacia.sk/


Napísala

Zuzka Kostolániová


Prevzaté z:  http://www.evolucia-vedomia.me/2014/

 


 

Používaním týchto stránok súhlasíte s používaním cookies. Pre viac informácií o cookies a o možnostiach ako ich vymazať nájdete tu.

Potvrdením súhlasíte s používaním cookies na tejto web stránke.

EU Cookie Directive Module Information